دریافت اطلاعات بیشتر و کاتالوگ   09022341133   | AR | EN

وبلاگ

ساختار شیشه هوشمند

کاربرد اداری شیشه هوشمند بعنوان پروجکشن

شیشه‌های هوشمند (Smart Glass) یا شیشه های مات شونده (Switchable Privacy Glass) به نسل جدیدی از شیشه ها اطلاق می‌شود که با برقراری جریان برق، مات و شفاف می‌شوند. از این قابلیت منحصر بفرد میتوان در اتاق های کنفرانس، مدیریت، سالن های ورزشی، استخرها، سرویس های بهداشتی، بانک ها و  بیمارستان ها به خوبی استفاده کرد.

ساختار شیشه هوشمند چگونه است؟

 شیشه های هوشمند در حقیقت از دو لایه شیشه به همراه یک فیلم هوشمند تشکیل شده‌اند که قابلیت مات و شفاف شدن خود را از این فیلم می‌گیرند. برای آشنایی با نحوه عملکرد فیلم های هوشمند، می‌بایست با ساختار آن بیشتر آشنا شویم.

فیلم هوشمند از چند لایه مواد پیشرفته که با تکنولوژی بالایی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده که هریک نقشی را ایفا می‌کنند. لایه های رویین این فیلم از ورق های پلیمری PET ساخته شده‌اند که روی آن با لایه بسیار نازکی از یک ماده شفاف که هادی جریان الکتریسیته است، پوشانده شده است. بین دو لایه از این ورق‌های پلیمری، ماده‌ای قرار گرفته که به اختصار PDLC نامیده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این لایه در حقیقت کریستال‌های مایع هستند که به صورت کاملا نامنظم در یک زمینه پلیمری پخش شده‌اند و این پخش نامنظم موجب شکست پرتوهای نور و مات شدن فیلم می‌شود. حال اگر از دو لایه هادی الکتریسیته، جریان برق عبور داده  شود، یک میدان الکتریکی تشکیل می‌شود که سبب می‌گردد کریستال‌های نامنظم، به صورت کاملا منظم و همجهت قرار گیرند که این همسویی عبور پرتوهای نور رابدون شکست و به صورت مستقیم امکان پذیر می‌سازد. بدین ترتیب شیشه شفاف دیده می‌شود.

تکنولوژی شیشه هوشمند
تکنولوژی شیشه هوشمند

فیلم‌های هوشمند می‌توانند بین دو لایه شیشه قرار گیرند یا بصورت پشت چسبدار (Self-Adhesive) بر روی شیشه های نصب شده، چسبانده شوند. در حالت اول، فیلم هوشمند تحت شرایط خاص بین دو لایه شیشه لمینیت می‌شود. در این حالت می‌توان از شیشه با ضخامت و رنگ های مختلف استفاده کرد. از آنجا که فیلم هوشمند بسیار حساس بوده و امکان آسیب دیدن آن در برابر ضربه، رطوبت، گرد و خاک و خراش وجود دارد، طلق های هوشمند پشت چسبدار نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری خواهند داشت.

قابلیت های شیشه هوشمند

  • عملکرد بسیار سریع در مات و شفاف شدن

شیشه‌ هوشمند به دلیل تکنولوژی بالای خود می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات قدیمی مانند پارتیشن های پرده دار یا بین کرکره‌ای در سالن‌های کنفرانس و اتاق های مدیریتی باشد. چرا که شما می‌توانید تنها با فشردن یک کلید در کسری از ثانیه تمامی شیشه های پیرامون خود را از حالت مات به شفاف و یا بالعکس تبدیل کنید. از دیگر ویژگی‌ شیشه‌های هوشمند، امکان ایجاد طرح روی آن است که می‌تواند به صورت مستقل از زمینه مات و شفاف شود که این خود می‌تواند زیبایی فضا را چندین برابر کند. همچنین می‌توان این کار را به صورت اختیاری در برخی از شیشه‌ها انجام داده و محیط کار را از یکنواختی خارج کرد.

  • کنترل نور عبوری طی روز (Day-Lighting Control)

به دلیل حساس بودن این شیشه‌ها به جریان ورودی، این امکان وجود دارد که میزان شفافیت شیشه به میزان دلخواه تنظیم شود. این قابلیت ویژه امروزه مورد توجه علاقمندان به خانه‌های هوشمند قرار گرفته است؛ چراکه این نسل از شیشه‌ها قابلیت همگام شدن با سیستم های هوشمندسازی ساختمان را داشته و بدین ترتیب می‌توان بسته به میزان علاقه، ترکیبی از نور محیط و داخل ساختمان را مورد استفاده قرار داد. همچنین این شیشه‌ها با کاهش میزان جذب نور خورشید،  سبب می شوند تا در بحث صرفه‌جویی انرژی، بسیار مورد توجه قرار گیرند تا جایی که در تحقیقی که در دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شده، نشان داده شده است که استفاده از شیشه‌های هوشمند به جای شیشه‌های معمولی، می‌تواند تا ۹۰% حرارت جذب شده از خورشید را کاهش دهد.

  • امکان پخش تصویر از پشت با کیفیت HD (Back Projection)

شیشه‌های هوشمند، امروزه به عنوان یک ابزار بسیار مفید در دست طراحان ساختمان قرار گرفته تا با استفاده از آن نه تنها زیبایی و جلوه ای خاص به معماری محیط اضافه کنند، بلکه از فواید تکنولوژیکی آن نیز بهره ببرند. چرا که این شیشه ها علاوه بر مات و شفاف شدن، می‌توانند به عنوان صفحه نمایشگر در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار گیرند. شیشه های هوشمند به دلیل استفاده از تکنولوژی کریستال مایع که همان تکنولوژی نمایشگرهای LCD است، قابلیت پخش تصاویر از پشت (Back Projection – Rear Projection) به کمک یک دیتا پرژکتور را دارا می‌باشند. این قابلیت منحصر بفرد سبب می گردد، تا با نصب این شیشه ها در اتاق کنفرانس و یا نمای شیشه‌ای یک ساختمان تجاری، در زمان مورد نیاز با پخش تصویر روی این شیشه ها تجربه یک نمایشگر با کیفیت و بسیار بزرگ را داشته باشید و یا دید شیشه شفاف معمولی را تجربه کنید.

  • کنترل اشعه UV و IR

با استفاده از شیشه‌های هوشمند می‌توان از عبور اشعه مضر فرابنفش خورشید (جذب بیش از ۹۹% اشعه UV) و همچنین اشعهIR  بیش از ۶۰ درصد جلوگیری کرد. تمامی این امکانات در کنار مصرف برق بسیار پایین (۵ وات بر متر مربع) این شیشه ها، استفاده از این محصول را در خانه‌‌های هوشمند، سالن‌های کنفرانس، پارتیشن‌ها، استخرها‌ و نماهای تجاری را توجیه پذیر ساخته است.